Allergie en konijnen

Konijnen zijn in Nederland erg populaire huisdieren, het konijn neemt een derde plek in wanneer het gaat om huisdieren. De hond staat al jaren met stip op nummer 1, de kat op 2 en het konijn neemt de derde positie in. Dit is te verklaren omdat konijnen erg populair zijn bij kinderen. Echter kunt u allergisch zijn voor konijnen, dit is een punt waar niet vaak bij stilgestaan wordt bij de aanschaf van een huisdier. Je kunt in sommige gevallen namelijk niet weten of je allergisch bent voor een dier. In dit artikel wordt verder ingegaan op konijnen houden in combinatie met een allergie.

De konijnenvacht en allergieën

Net zoals dat mensen allergisch kunnen zijn voor een hond of een kat, kan dit ook gebeuren bij konijnen. Veelal heeft dit te maken met het type vacht. Zo kan de één wel een allergische reactie krijgen bij een bepaald konijnensoort en de ander heeft hier totaal geen last van. Meestal treedt er een allergische reactie op bij langharige konijnenrassen. Deze haren vallen namelijk uit op vooral tijden de rui , de overgang van zomer naar wintervacht (of andersom). Om deze reden wordt aangeraden om voordat je een konijn daadwerkelijk aanschaft eerst eens te kijken bij een kennis of een dierenwinkel om te achterhalen dat je nier allergisch bent voor het konijn. Of om naar een huisarts te gaan en een allergietest uit te laten voeren.

Hoe een allergie herkennen?

Een allergie kan enkele minuten (circa een half uur) tot 24 uur duren. De allergie is te herkennen aan de volgende symptomen.
- Branderige ogen
- Niesen
- Verstopte neus
- Jeuk of een opgezwollen huid
- Hoofdpijn
- Lusteloosheid

Een konijn houden in combinatie met een allergie

In sommige gevallen komt het voor dat je vooraf niet weet dat je een allergie hebt voor een bepaald dier. Soms komt het dan ook voor dat er een konijn wordt aangeschaft en dat men er later pas achterkomt allergisch te zijn voor het beestje. Wat doe je dan? 
In sommige gevallen kun je het konijn terugbrengen naar de dierenwinkel, echter is het dan ook meteen gedaan met de pret van het houden van een konijn. Een andere optie is om het konijn om te ruilen voor een ander konijn, sommige mensen zijn allergisch voor een bepaald konijnenras en gaat het bij andere rassen prima zonder allergische reacties. Mocht je het konijn niet terug kunnen brengen of om kunnen ruilen, dan kun je overwegen om het konijn te verkopen of naar een asiel brengen - ook dat betekent dat je geen plezier meer hebt aan het houden van een konijn, wat kun je dan nog doen?
Gelukkig zijn er een aantal oplossingen zoals medicijnen die gebruikt kunnen worden wanneer men een allergische aanval krijgt. Daarnaast kan het konijn buiten gehouden worden, zodat je er minder last van ondervindt. Tevens kun je veelvuldig stofzuigen en dweilen om de verspreiding van losse konijnenharen te voorkomen. Echter geldt hier ook voorkomen is beter dan genezen, dus achterhaal voordat je een konijn koopt of je allergisch bent voor een konijn.

11 opmerkingen:

Kim zei

Interessant om te lezen.

sander zei

Fijn om te lezen dat je het interessant vindt. Ben je zelf ook van plan om een konijn aan te schaffen?

Anoniem zei

Ons konijn moet tijdelijk binnen blijven ivm een operatie ik krijg jeukende ogen en een verkoudheid gevoel in mijn keel is dit schadelijk op lange termijn?

sander zei

Dit lijkt inderdaad op een allergische reactie. Ik kan geen antwoord geven of het op lange termijn schadelijk is voor uw gezondheid. Wellicht is het een idee om het konijn in een andere ruimte te zetten? In de bijkeuken of een schuur? Zodat u er minder last van ondervindt.

Anoniem zei

Ik heb een vraagje. Ik heb nu 2 weken een konijn. En sinds 2 dagen heeft mijn dochter overal vlekken en dikke plekken. Huiduitslag.
Kan het zijn dat ze allergisch is? Of had dat dan gelijk moeten gebeuren?
Het is zo'n lief beestje. Loopt ook veel los. We willen hem Het liefst natuurlijk houden maar weet niet zo goed wat ik hiermee kan doen om evt te testen of het Door het konijn kan komen

groetjes sharon

sander zei

Het zou goed kunnen dat je dochter allergisch is voor konijnen. Je zou het kunnen proberen om het konijn tijdelijk elders onder te brengen. Hierdoor kun je vaststellen of het gaat om allergie gaat. Zijn de vlekken op de plekken aanwezig waar het konijn aangeraakt wordt? Dan is vrijwel met zekerheid te zeggen dat je dochter allergisch is voor het konijn.

Unknown zei

Wij hebben nu bijna 2 jaar twee zeer lieve konijnen, sinds een paar weken ben ik alleen thuis ontzettend verkouden en heb ik constant rode en jeukende ogen, kan het zijn dat ik allergisch ben voor mijn konijnen ? Is het mogelijk dat ik dit pas na 2 jaar merk? Alvast bedankt voor het antwoord!

sander zei

Dag Lynn,

Dat is goed mogelijk, je kunt een allergie pas later krijgen.
Weet je zeker dat het van je konijn komt? Het kan ook bijvoorbeeld hooikoorts zijn. Je kunt het uittesten door het konijn (tijdelijk) ergens anders neer te zetten, bijvoorbeeld in een schuur of in een kamer waar je niet zo vaak komt.

Unknown zei

Ik heb inderdaad ook gedacht aan hooikoorts,ik heb dit alleen nooit eerder gehad. Toen mijn konijn een heftige schijn zwangerschap had, waardoor de haren in het rond vlogen is de verkoudheid etc vooral op komen zetten, ik zal ze voorlopig een tijdje in de logeerkamer zetten. Bedankt voor de tip en uw reactie!

Anoniem zei

Ik heb voor de aanschaf van een konijn een allergie test laten doen. Een bloedonderzoek. Hier bleek uit dat ik geen konijnenallergie heb. Nu hebben we een maand een konijn en ik heb nogal wat allergische reacties. Niezen, jeuk, netelroos, loopneus. Kan de test onbetrouwbaar zijn?

sander zei

Helaas kan ik niet voor je bepalen of de allergie test onbetrouwbaar is. Wellicht ben je niet allergisch voor het konijn maar bijvoorbeeld voor het hooi of een ander stofje. Het kan natuurlijk ook ergens anders van komen, gezien het voorjaar begint te worden en planten hun stuifmeel beginnen te verspreiden.